Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

11/15/2009

ke kedai gunting


Petang tadi aku pergi ke kedai gunting rambut. Ada rakan nak tumpangkan kereta walau kedai gunting tak sampai 100 meter pun dari pintu pagar kampus. Hari yang cerah. Panas terik. Aku kepanasan. Berpeluh.
Aku masuk dalam kedai tu. Wah sejuknya sebab ada penghawa dingin. Pak cik tu tanya,"nak potong rambut ke?" aku pun mengiyakan soalan tu dan terus duduk. Satu televisyen kecil terpasang di sudut kanan kedai tu. Rancangan Idola Kecil kalau tak silap aku. "Nak potong macam mana dik?" tanya pak cik tu. Dengan spontan aku menjawab, "kasi potong tepi ye bang,hmm...belakang pun sama,kasi pendek". Aku pun pelik kenapa budak-budak dalam televisyen tu terkinja-kinja menyanyi. Seronok agaknya. Tanpa kompromi, rambut aku terus dipotong dengan rakusnya. Teringat aku waktu kecil dulu. Aku memang cukup liat nak gunting rambut dengan mak aku. Sebab dia potong terlalu rapi dan lama sehigga letih aku dibuatnya.Tiba-tiba susana menjadi sunyi setelah pak cik tu tanya beberapa soalan kepadaku. Sunyi.... Sepi.....hanya suara budak-budak hingusan dalam televisyen yang kedengaran. Membingitkan gegendang telingaku.........
Aku bersuara bagi memecahkan kesunyian itu. " kecil-kecil dah nyanyi", aku sabar menunggu respon positif dari pak cik itu. "hmm.." sepatah pak cik tu menjawab.
Aku fikir ada dua kemungkinan mengapa pak cik tu menjawab sebegitu. Pertama, mungkin dia pun minat rancangan tu. Sebab tu dia malas komen banyak-banyak khuatir aku tahu dia minat rancangan tu. Yang kedua, mungkin dia sudah lali atau bosan dengan rancangan sebegitu sebab dah terlalu banyak rancangan realiti tv yang wujud sekarang. Tidak cukup lagikah artis-artis di Malaysia ni?, yang berbagai ragam dan tidak kurang juga yang memberi pengaruh negatif kepada masyarakat? Aku rasa kerajaan perlu mengehadkan hiburan dalam negara. Janganlah terlalu liberal...

"hmmm....macam mana? ok?" pak cik tu bertanya sebagai tanda yang kerjanya telah selesai.
" boleh potong pendek lagi tak pak cik?"aku menjawab.
" nak pendek lagi? bleh.................

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...