Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

7/10/2010

KEAJAIBAN BISMILLAH

SYEIKH MUHAMMAD AS-SANWANI, Grand Syeikh Al-Azhar Mesir yang ke-13, dalam kitabnya yang bernama “hasyiyah Ala Mukhtashar ibnu Jamrah” yang terkandung penjelasan kitab Mukhtashar Shahih Bukhari, menulis beberapa kisah benar tentang keajaiban kalimah BISMILLAH.

Diantaranya, beliau memberitahu: “ Suatu ketika Abu Hurairah r.a. salah seorang sahabat nabi yang terkenal, bertemu dengan syaitan penggoda orang mukmin dan syaitan penggoda orang kafir. Syaitan penggoda orang kafir itu gemuk, segar,kemas dan memakai baju yang elok. Sedangkan syaitan penggoda orang mukmin kurus kering,kusut dan telanjang. Syaitan gemuk itu bertanya kepada syaitan penggoda orang mukmin yang kurus: “Kenapa keadaanmu menyedihkan, kau kurus kering, kusut dan telanjang?”

Syaitan gemuk dengan bangga menyahut:
“Kalau begitu aku beruntung. Aku bersama orang kafir yang tidak pernah menyebut nama ALLAH. Pada waktu makan ia tidak menyebut nama ALLAH sehingga aku boleh makan bersamanya sampai puas. Ketika minum dia juga tidak menyebut nama ALLAH sehingga aku boleh ikut minum. Ketika memakai minyak wangi, ia tidak menyebut nama ALLAH sehingga aku ikut memakai minyak wanginya. Dan ketika memakai pakaian ia tidak menyebut nama ALLAH sehingga aku ikut memakai pakaiannya”.


Begitulah, betapa agung faedah membaca BISMILLAH. Syaitan tidak boleh ikut makan makanan orang yang membaca “Bismilahirrahmanirrahim!” Bahkan dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda bahawa rumah yang dibacakan BISMILLAH, maka syaitan tidak akan tinggal dan bermalam di dalamnya.
Baginda Rasulullah s.a.w. mengajarkan agar umatnya memulai segala perbuatan baiknya dengan membaca BISMILLAH, menyebut nama ALLAH Subhannahu wa Ta’ala. Agar perbuatan itu benar-benar pernuh berkah,tidak diganggu syaitan dan mendapatkan redha dari ALLAH Yang Maha Rahman.
Wallahu subhanahuwata'ala 'allam...

2 ulasan:

  1. mungkin perlu basmalah juga sebelum berblogging..

    :)

    BalasPadam
  2. YA...semua pekerjaan yg baik mestilah dimulakan dgn bismillah...insyaallah akn dikira sebagai ibadah...

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...