Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

3/25/2011

SYRIA BERGOLAK








NICOSIA - Lebih 100 orang terbunuh selepas anggota-anggota polis bersenjata melepaskan tembakan ke sekumpulan penunjuk perasaan di bandar Daraa, selatan Syria kelmarin, menurut beberapa saksi dan aktivis hak asasi manusia semalam.


Aktivis hak asasi manusia di Daraa, Ayman al-Asswad berkata, anggota-anggota keselamatan menggunakan peluru hidup ketika menembak ke arah para penunjuk perasaan di bandar yang terletak 120 kilometer ke selatan Damsyik.

"Angka kematian sudah pasti melebihi 100 orang dan penduduk di bandar ini memerlukan masa selama seminggu untuk mengebumikan para syuhada mereka," katanya yang dihubungi melalui telefon di sini semalam.

Seorang lagi aktivis meletakkan angka kematian yang lebih tinggi iaitu sebanyak 150 kematian. Namun, perkara berbeza dilapor oleh pihak berkuasa Syria apabila hanya 10 orang sahaja yang mati.

Bandar Daraa yang mempunyai penduduk seramai 75,000 orang telah menjadi kubu kuat tunjuk perasaan antipmerintah sejak 18 Mac lalu.Sementara itu, ribuan orang menjerit kebebasan di bandar ini semasa majlis pengebumian sembilan orang penunjuk perasaan antipemerintah diadakan.

Tindakan para penunjuk perasaan itu membantah pemerintahan yang dipimpin oleh Parti Baath yang mempunyai hubungan rapat dengan kepimpinan Syiah di Iran.Bandar ini dihuni oleh ramai penduduk berfahaman Sunah.

Amerika Syarikat turut mengutuk pembunuhan di bandar ini.Ekoran tunjuk perasaan itu, Syria akan membuat beberapa keputusan penting.Pengumuman itu dibuat oleh seorang penasihat kepada Presiden Syria, Bashar al-Assad selepas tunjuk perasaan antipmerintah berlaku sejak seminggu lalu.

Para penunjuk perasaan itu mahu Bashar meletakkan jawatan. Tuntutan itu dibuat selepas Zine El Abidine Ben Ali meletakkan jawatan sebagai Presiden Tunisia pada Januari lalu dan Hosni Mubarak mengikut jejak sama di Mesir akibat kebangkitan rakyat.
Bashar menjadi presiden pada 2002 bagi menggantikan bapanya yang meninggal dunia, Hafez al-Assad. - Agensi


Sumber: Kosmo




NAMPAKNYA TREND MENGULINGKAN KERAJAAN DI NEGARA UMAT ISLAM SEMAKIN MEREBAK. TETAPI JANGAN MENJADIKAN PERBEZAAN FAHAMAN SEBAGAI ALASAN KITA BERTINDAK SEDEMIKIAN. SEDANGKAN PADA MASA YANG SAMA MUSUH-MUSUH ISLAM SEDANG MENGINTAI PELUANG MENAKLUK SATU PERSATU NEGARA ISLAM YANG BERGOLAK. INGATLAH SIAPA MUSUH KITA YANG SEBENAR..
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...