Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

3/01/2010

Qada Solat


1. Adakah kita boleh mengqada solat zohor pada waktu asar dan solat isyak pada waktu subuh di sebabkan kelalaian atau tertidur?
2. Pada pukul 10 pagi adakah kita boleh lagi solat subuh? atau kena niat qada solat subuh pada pukul 10 pagi itu?


Jawapan:

Pertama, ALLAH telah menetapkan waktu-waktu solat bagi umat Islam seperti yang tercatat dalam surah al-Nisak, ayat 103. Oleh itu, berdosa seseorang yang suka melewatkan solat. Lebih-lebih lagi melakukan solat di luar waktunya (qada) kecuali ada sebab tertentu yang dibenarkan oleh syarak seperti tertidur, pengsan dan sebagainya.

Jika ada sebab tertentu yang dibenarkan oleh syarak, kamu boleh mengqada solat bila-bila masa sahaja segera yang mungkin dan tidak boleh menangguhkannya. Umpamanya, kamu terbangun tidur pada pukul 10 pagi. Kamu hendaklah mendirikan solat ketika itu juga tanpa melengahkannya dengan niat solat Subuh seperti biasa kerana ada sebab yang dibenarkan oleh syarak. Dalam hadis sahih, Nabi s.a.w sendiri pernah terjaga ketika matahari telah naik. Baginda dan para sahabat terus mendirikan solat ketika itu.

Jika kamu melewatkannya seperti mengqada selepas solat Asar, solat kamu tetap sah tetapi perbuatan itu berdosa kerana sengaja melewatkannya. Jika tanpa sengaja, ALLAH lebih mengetahui segala kesulitan yang dihadapi oleh hamba-hamba-NYA. Bahkan, ALLAH tidak menghitung dosa yang dilakukan tanpa sengaja.


sumber

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...