Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

1/21/2010

Antara Sunnah-sunnah Hari Jumaat

1) Disunnahkan bagi seseorang memperbanyakkan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad s.a.w..
" Sesungguhnya seutama-utama hari atas kalian adalah hari Jumaat, di dalamnya Adam diciptakan dan di dalamnya beliau diwafatkan. Di dalamnya sangkakala ditiupkan dan didalamnya makhluk-makhluk mati bergelimpangan. Maka perbanyaklah kalian berselawat keatasku, kerana sesungguhnya selawat kalian akan sampai kepadaku."- HR Ahmad dan Ashhabus Sunan, disahihkan oleh an-Nawawi dan dihasankan oleh al-Mundziri.

2) Mandi pada hari Jumaat,
"Apabila salah seorang dari kalian hendak mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi."-Muttafaq 'alaihi.

3)Berwangian, bersiwak dan berpakaian dengan pakaian yang terbaik,

"Barangsiapa mandi pada hari Jumaat, menggunakan minyak wangi yang dia miliki dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian ia keluar dan berjalan dengan tenang(perlaha-lahan) sampai tiba di masjid, lalu ia ruku'(solat) yang tampak baginya dan ia tidak menggangu seseorangpun, lalu ia diam ketika imam keluar (berkhutbah) sampai menunaikan solat, maka baginya kaffarah(pelebur dosa) antara Jumaat dengan Jumaat yang lainnya."


4) Bergegas ke masjid untuk solat Jumaat yang mana sunnah ini seola-olah telah mati pada saat ini, semoga kita dapat hidupkan kembali sunnah ini dan semoga Allah merahmati mereka yang masih mengamalkannya.

" Apabila tiba hari Jumaat, para malaikat berdiri di pintu-pintu masjid, mereka menulis orang-orang yang datang pertama kali. Permisalan orang yang datang pada awal Jumaat bagaikan orang yang berkorban seekor unta, kemudian (yang datang seterusnya) bagaikan orang berkorban sapi, kemudian( yang datang berikutnya) bagaikan orang berkorban seekor domba, kemudian (yang datang berikutnya) bagaikan orang berkorban seekor ayam, kemudian (yang datang seterusnya) bagaikan orang yang berkorban sebutir telur. Apabila imam telah keluar dan duduk di atas mimbar, para malaikat berbondong-bondong beranjak dari barisan mereka, lalu mereka duduk mendengar kuthbah."( Muttfaq 'alayhi)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...