Sahabat-sahabat ana...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته بسم الله الرحمن الرحيم..الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين

12/29/2009

Cheetah




Cheetah

§ Sejenis mamalia,Cheetah adalah dalam kalangan keluarga kucing. Haiwan ini tidak handal memanjat,namun dengan kepantasan berlari antara 112 dan 120 km/h(70 and 75 mph), Cheetah merupakan haiwan darat terpantas di dunia.

§ Ia juga mampu memecut dari 0 kepada 103 km/h(64 mph) dalam masa hanya 3 saat! Lebih laju dari kebanyakan kereta super(supercars).

§ Perkataan “Cheetah” berasal dari perkataan Sanskrit, citrakāya yang bermaksud “tubuh yang berwarna-warni” (variegated body).

§ Struktur badannya yang unik membolehkan ia memecut dengan laju. Contohnya:

§ Badan yang kecil- dapat melalui kawasan yang sempit dengan mudah seperti kawasan belukar. Ia juga mengurangkan berat cheetah itu sendiri dan mewujudkan ciri Erodinamik bagi membelah angin dengan sewenang-wenangnya.

§ Jantung yang besar- membolehkan darah dipam keseluruh badan dengan efisyen sekaligus memastikan oksigen di otak tidak berkurangan terutamanya ketika mengejar mangsa yang juga boleh tahan pantas seperti Springbok.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...